INDISKA BUSSAR
Alla bussar är åtminstone delux klass. Delux innebär i allmänhet att sätena en gång i tiden har varit fällbara. En nitlott är att hamna bakom ett sådant säte som fastnat i maximalt bakåtlutat läge. Det innebär att en normal västerlänning får en grundlig knäskålsmassage.
Bussförarna är värda all respekt för sin reaktionsförmåga och djärvhet. De borde bli utmärkta stridspiloter, som måste betraktas som klart mesiga i en jämförelse.
Bussresan Udaipur-Bombay var mycket spännande. Vägen består av en smal asfaltsträng i mitten av vägen ( precis lagom för en buss/lastbil). Den omgivande vägrenen liknar ett mån- landskap. Spelet kan börja. Bussarna närmar sig varandra, ingen är speciellt tänd på idén att att tvingas ut på den ogästvänliga vägrenen. Ett tämligen enkelt men mycket spännande spel. Det hela kryddas så med kurvor och spännande omkörningar- tuta så ordnar det sig kanske. En ko på vägen i samband med omkörning hade nog inneburit en ny existens. Fördelen med ett videospel är att man i allmänhet har en uppsättning extraliv...men eftersom man är i Indien så ordnar det sig kanske på hinduiskt vis.
En bussresa i Indien är en ganska total upplevelse för samtliga sinnen Du skakas rent fysiskt om av den ojämna vägen och den bakomliggande ljudkulissen är hög. Indier har en mycket hög toleransnivå när det gäller ljud och trängsel. Bussar med fungerande ljudanläggningar bör därför undvikas.
Självbevarelsedriften gör att man oroligt studerar alla vassa kanter som finns runtomkring. Några klängande indier kanske kan fungera som krockkudde ? Resa i Indien lockar verkligen fram ens bästa sidor.
Bussar avgår oftast när de blir fulla - alltså fulla på indiskt vis - i en buss i Goa stod det ett anslag " endast 14 stående" - men det måste ha gällt förarhytten ....
|